Aces of the Luftwaffe recension

5 de mars de 2021

Det kommer en tid då till och med de hårdaste av fåtöljgeneraler känner lust att rulla upp ärmarna och fastna i dem. Vid sådana tillfällen finns det inget bättre sätt att få juice att flyta än en bra gammaldags shoot-em -upp. De ursprungliga Aces of the Luftwaffe släpptes för ungefär sju år sedan och flög under radaren utan att mumla.

Nu är de dystra tyska flygande essen tillbaka, och den här gången har de blickat mot ett saftigt stort äpple. Ja, Luftwaffe håller på att inleda en djärv invasion av USA. Endast de allierade skvadronernas lyckliga piloter står i deras väg. Men varje historia har två sidor, och den här utökade upplagan innehåller en andra kampanj som låter dig spela som den tyska Nebelgeschwader, eller dimskvadronen, som från sin bas i Bermudatriangeln ger sig ut på sitt eget mycket hemliga uppdrag.

Båda kampanjerna är passande galna, med inslag av gamla krigsfilmer och sci-fi, komplett med jätte nazistiska flygande tefat och steampunk-stil flygande tåg. Bli inte förvånad om du ser spöken och mutanta kråkor också komma in i striden.

Med den förvirrande bristen på stöd för fysiska styrenheter kommer det stora problemet alltid att vara hur bra beröringskontroller fungerar. Det finns två olika kontrollscheman att välja mellan: standard låter dig dra fingret runt skärmen för att styra din skvadron, medan alternativet använder en flytande joystick.

En uppsättning fasta knappar, som kan placeras på vänster eller höger sida av skärmen, styr dina vapen och power-ups. Auto-eld aktiveras genom att helt enkelt hålla ner eldknappen. Ingen av metoderna kommer att ersätta responsen hos en riktig styrenhet, och båda tar lite tid att vänja sig, men de fungerar så bra som kan förväntas.

Tack och lov har svårigheten anpassats därefter; åtgärden är ganska långsam, och antalet fiender och kulor på skärmen når aldrig de galna nivåerna av mer hardcore shooters. Denna lugna hastighet hjälper också till att bekämpa den ovanliga skärmaspekten. Det känns konstigt för ett mobilt vertikalt rullande arkadspel att anpassa sig till en landskapsvy snarare än den mycket mer traditionella porträttaspekten. Detta udda val innebär att du har mindre tid att reagera på fiendens attacker.

På plussidan kan ditt plan ta en betydande mängd skador, representerade ganska snyggt av kulhål och sprickor som visas på skärmen. Du har ett sista ess i ärmen i stödet från dina vingmän, för i stället för att kontrollera ett enda plan styr du en skvadron på fyra.

Du har ett sista ess i ärmen i stödet från dina vingmän, för istället för att styra ett enda plan styr du en skvadron på fyra

Dina piloter tjänar medaljer och kommer så småningom att kunna lära sig nya färdigheter. De har alla ett unikt träd med nya förmågor som tenderar att fokusera på ett visst fält. Till exempel är Malissa Munro och hennes tyska motsvarighet, Robert Schulz, särskilt bra på försvar och reparation. Dina vingmän är i ständig radiokontakt, ibland kanske du önskar att de inte var det eftersom deras grymma kommentarer börjar gnista.

Alla som någonsin har spelat Starfox vet vad de kan förvänta sig, men de kan visa sig användbara, varna dig för överhängande attacker och deras sinnestillstånd. Detta spelar roll eftersom var och en av de åtta piloter har sina egna upphängningar. John King är benägen för raserianfall, vilket får honom att storma ut i striden ensam och attackera både vän och fiende med straffrihet. Omvänt måste Melissa ofta hoppa över ur handlingen eftersom hon lider av akrofobi, ja, en pilot rädd för höjder. Nästan lika löjligt som en viss tysk diktator som är rädd för katter.

Ibland känns Aces of the Luftwaffe ytterst tillfredsställande. Särskilt när dina nyförtjänade färdigheter sparkar in och fiendens plan snurrar utom kontroll och böljer rök när de störtar neråt. Saker blir ännu mer kaotiska när du samlar försörjningskasser som innehåller roterande lasrar, ljudvågor och stora dåliga kulor.

När skärmen blir mycket upptagen blir det lite avmattning men inget för drastiskt. Musiken är också väckande, ljudeffekterna spännande och uppdragen ganska varierade. Ett ögonblick kommer du att spränga upp viktiga mål, nästa, och undviker smygande strålkastare. Varje uppdrag har också ett separat sidouppdrag som ger en viss omspelbarhet, och det finns ett varierat sortiment av tolv onda på slutet av nivån som kräver din uppmärksamhet.

Det är när du stöter på dessa bossstrider som beröringskontrollerna verkligen börjar knaka under belastningen. Den exakta manövreringen runt skärmen börjar allvarligt hämma framstegen och sänker blodtrycket. Tummen glider av eldknappar och fingrar döljer din syn på åtgärden. Om ditt utlösarfinger har sett bättre dagar, är det enda alternativet att återvända till tidigare nivåer för att få mer erfarenhet av färdigheter.

Med totalt 50 nivåer att kämpa igenom är mängden innehåll svårt att argumentera med. Det är bara synd att den ytterligare Nebelgeschwader-kampanjen inte introducerar någonting nytt. Det är kul att spela igenom spelet ur ett annat perspektiv, men i slutändan känns båda kampanjerna besvikande lika.

PC-versionen hade ett galet samspelarläge för fyra spelare som utan tvekan visade upp njutningskvoten. Här tvingas du lita på dina datorstyrda vingmän. Wingmen kan få begränsade kommandon för att bestämma deras trösklar för att utlösa specialkrafter, och ansträngningen har gjorts för att införa varje pilot med sin egen personlighet. Tyvärr kommer det aldrig att fånga känslan av att spela med riktiga människor.

Aces of the Luftwaffe är ett beundransvärt försök till mer än din vanliga arkadskytt. Det är ett spel som inte tar sig själv på allvar, med en massa berättelse och över de bästa karaktärerna. Ändå säkerställer de uppgraderbara skicklighetsträdarna och skvadronbaserade gameplay att det finns en allvarlig utmaning som lurar under det lättsamma yttre.