The Pathless iOS recension – jaga demoner

25 de februari de 2021

Den sista jägaren reser till en ö vid kanten av världen i hopp om att lyfta en förbannelse som sprider sig från den. Det är en historia som inte kan låta bli att påminna mig om Studio Ghibli-filmen Princess Mononoke. Precis som i den filmen följer The Pathless en jägare som reser till ett land där människor och gudar existerar samtidigt, men nyligen har blivit illa mot varandra, eftersom den så kallade ’Godslayer’ har korrumperat och förvandlat dem till demoner. Precis som Ashitaka är din roll att rensa denna korruption och återställa balansen i världen.

Jämförelsen slutar inte heller där. Oavsett om det är de snabba action-sekvenserna när du jagar demoner, skjuter pilar eller indiespelet i en kamp mot ljus och mörker, renhet och korruption, trampar The Pathless marken vi redan känner, samtidigt som den delas in i nytt territorium.

När du börjar spelet kommer du att segla mot ön i en sekvens som påminde mig mycket om öppningen av Senua’s Sacrifice när du går ner i andevärlden. I mitten av ön, som sträcker sig från himlen ovanför, är det som ser ut som en upp och ner vulkan – ett utomjordiskt objekt som är centrum för öns förbannelse.

Men låt oss börja med grunderna, eller hur? Pathless använder dubbel stickkontroll, med en pinne som dikterar rörelse och den andra styr kameran. Kameran är dock superintuitiv och jag var sällan tvungen att ens använda den. Oftare kommer du att använda den sidan av skärmen för att skjuta pilar, en viktig aspekt av spelets rörelsessystem. När du sprintar, genom att hålla rörelsestaven så långt fram som möjligt, tappar den energi, men du kan fylla på detta – och till och med få en hastighetsuppgång – genom att skjuta pilar mot mål ströda över ön.

Jag tror att det här systemet verkligen lyser upp i snabba action-sekvenser och demonjakter, som känns nästan besläktade med Shadow of the Colossus, men jag var mindre entusiastisk över det när jag utforskar den öppna världen. Det verkar som en ironi att ett spel som heter The Pathless använder ett rörelsessystem som huvudsakligen bygger på markörer, och det gör att ön verkar lite för mycket som ett bågskytteområde. Men det påverkar inte spelets skönhet massivt, och att bygga fart och hastighet är tillfredsställande.

Du använder främst rörelsessystemet för att resa mellan öns regioner, varje hem till en gud som har förvandlats till en demon. Först måste du rengöra tornen som du upptäcker med din andesyn. För att rengöra dem måste du hitta alla gudens gyllene ikoner och placera dem i varje torn. Du åstadkommer detta främst genom pusselspel – med din båge, rörelse och din örns följeslagares förmåga att lyfta tunga föremål för att lösa varje pussel.

The Pathless är vacker och ett nöje att utforska för att utforska

Men varnas: demon kan fånga dig, vilket initierar det läskigaste spelet vid vilken tid är det Mr Wolf någonsin, när du söker efter din förlorade örn och försöker gömma dig. Om du lyckas rena tornen, slåss du sedan mot demonen, och dessa sekvenser är där The Pathless är som bäst, när du använder rörelse och pilar för att besegra var och en.

Kan du klappa örnen?

Kan du klappa örnen?

Inte bara kan du klappa örnen, men det blir en viktig aspekt av spelet i sig, när du använder det för att flyga, bära tunga föremål och bara i allmänhet göra ditt bud.

Det är en anständig formel och en som kommer att vara bekant för alla som har slutfört ett Zelda-fängelsehål. Det är typiskt vad The Pathless är, egentligen: en gigantisk öppen världs Zelda-fängelsehåla där du slutför pussel för att få möjlighet att slåss med chefen. Inte för att detta är en dålig sak, eftersom det är en solid formel, men förutom landskapet är The Pathless-världen ganska tom. Jag tror att vissa spelare som är mer vana vid trippel-A-spel och minikartor fyllda med ikoner kan kämpa om de går av vägen, så att säga.

Det finns lore-poster spridda över hela världen, men de känns väldigt mycket på näsan. När jag först anlände till ön blev jag fascinerad av tanken på Godslayer och karaktärens motiv, men sedan visade han upp de första fem minuterna, dödade en gud och kände sig som en typisk skurk. Medan The Pathless verkligen skiljer sig åt med sina action-sekvenser, känns dess huvudsakliga plotline lite indiespelkliché.

Oavsett om vi pratar om den gigantiska strukturen som vågar i fjärran, samtalet om att återställa den naturliga balansen eller striden mellan korruption och renhet, känns det som en plotline som vi har sett från så många andra indispel tidigare. Men lyckligtvis känns handlingen inte riktigt som en nyckelkomponent. Det finns en förbannelse, du måste lyfta den, historiens slut. Pathless känns som ett underskattat spel, och även om det kan vara till nackdel för konsolen, tror jag att det blir en tilltalande kvalitet på mobilen.

Själva ön kan vara ”tom” i betydelsen av de vanliga sidouppdrag eller kartmarkörer, men den är otroligt vacker, och precis som i No Man’s Sky är din utforskning och vad du tjänar på den helt din. Jag tror att enkelheten i pusselformeln och kontrollsekvensen också är förtjusande egenskaper för denna plattform.

Så även om det kan vara lite ljus på extra innehåll för de som används för att öppna världens trippel-A-spel, är The Pathless vacker och ett nöje att utforska för att utforska. Jag kan också ha problem med det målbaserade rörelsessystemet när jag är i den öppna världen, men det är svårt att kritisera när det är van vid så utmärkt effekt i spelets utmärkta action-sekvenser.

Jag tror inte att The Pathless är det otroliga, revolutionerande indiespelet som Apple Arcade verkade prata om som, men det är definitivt en anständig upplevelse för alla som är villiga att ta språnget.

Du kan spela The Pathless på Apple Arcade.