The Long Dark Switch recension – en solid port?

25 de februari de 2021

Med tanke på ökningen av popularitetsöverlevnadsspel som upplevdes under 10-talet är det förvånande hur få som har gjort övergången till Nintendo Switch. Visst, vi har haft en massa portar med isometriska titlar som Don’t Starve och Crashlands, men förutom Minecraft har vi inte haft en ordentlig 3D-post i genren som faktiskt är värt att spela. Förlåt, Ark.

Så The Long Dark, som precis anlände till hybridkonsolen, är verkligen en mycket välkommen närvaro. Och inte bara för att det är ett anständigt 3D-överlevnadsspel i första person, det händer också så att det också erbjuder en utmärkt switchport. Det ser bra ut och går ännu bättre; även under de mer tekniskt utmanande stunderna.

Om du inte har spelat The Long Dark förr, sker det i en postapokalyptisk värld där en geomagnetisk katastrof har utplånat all makt på jorden och förvandlat den till en frostig ödemark. Som ett resultat är förkylningen i stort sett din främsta fiende, tillsammans med hunger, törst och vargar. Ditt jobb? Du måste bara försöka överleva så länge du kan, verkligen.

Bortsett från de unika aspekterna som kommer från premissen är det en ganska bekant inställning. Du börjar med väldigt lite och måste rensa och skapa när du strävar efter att skapa någon form av existens ur den frysta vildmarken. Detta börjar med en ödmjuk brasa och små stenar, som du kan slänga på kaniner för att bedöva dem. Ganska snabbt har du dock ett jaktgevär som låter dig ta ner större djur så att du aldrig blir hungrig.

The Long Dark lyser när det spelas i handhållen

Men vi kommer inte att slösa bort tid på att diskutera de finare punkterna om hur The Long Dark beter sig, eftersom du förmodligen redan vet vad du kommer in i. Låt oss istället titta på hur det spelar på Nintendo Switch, särskilt. I stort sett är det en imponerande hamn. Visst, upplösningen har tagit ett märkbart dropp jämfört med konsol- och PC-versionerna, men du förväntar dig att på Switch vid denna tidpunkt.

Lyckligtvis har The Long Dark en visuell stil som överlever droppen snyggt. Det är stiliserat och tecknat-y på ett liknande sätt som Life is Strange, Firewatch eller Telltale-spelen. Som ett resultat är nedgången i texturupplösning inte särskilt märkbar, eller ett problem. Det enda visuella elementet som vi tyckte var avskräckande var antalet ojämna kanter, men du märker dem bara när du spelar dockad.

Liksom många en Switch-port lyser The Long Dark när den spelas i handhållen, men en stor del av det beror på att du verkligen inte märker de visuella avvikelserna så mycket. Hur som helst, det går felfritt, och vi upplevde inga problem med bildhastigheten. Allt är väldigt stabilt. Den innehåller också hela utbudet av innehåll, inklusive berättelseläge, vinteravstängning, överlevnadsläge och utmaningar.

I slutändan kan vi enkelt rekommendera The Long Dark på Nintendo Switch. Det är ett av få överlevnadsspel som det på Switch, och porten är solid och spärrar några visuella problem som orsakas av en nedgång i upplösning.