SpongeBob: Krusty Cook-off recension – saknar smak

2 de mars de 2021

SpongeBob: Krusty Cook-off är som en måltid i en restaurang som verkligen vill vara snygg. Du tittar på tallriken och beundrar skönheten i de enskilda ingredienserna och hur de smälter samman. Du dyker in för en smak och besvikelse börjar omedelbart: nivån på vård som gick in i festens visuella uttryck översätts inte till smaken. Du har lurats.

Starta upp Krusty Cook-off för första gången så får du en liknande känsla. Musiken påminner om din barndom, och visuellt ser det ut som, om inte ens bättre än, din ungdoms tecknad film. Skrivningen är på plats, med gott om gags som får dig att glina som om du var liten igen. Men sedan startar du upp en nivå och förväntar dig att ha en massa roliga att vända patties och sälja dem till undervattenshavsmänniskor, men verkligheten är inget annat än besvikelse.

Det finns bara inte så mycket spel i SpongeBob: Krusty Cook-off, med hela Cooking Fever-upplevelsen, som detta spel hämtar sin inspiration från, strömlinjeformat till det tunnaste av ben.

Precis som i Cooking Fever är ditt mål att servera måltider till hungriga kunder. Du står bakom disken, tar beställningar och förbereder mat. När det väl är kokt och bra att gå, skålar du ut det till kunden som betalar dig och lämnar. När du väl har betjänat tillräckligt många kunder och uppnått målen på en nivå får du dina intäkter och går vidare. Du kan spendera dessa intäkter på en massa olika restauranguppgraderingar.

Visst, du kan säga detta om många mobilspel, men det här är bokstavligen bara knacka. Tryck för att laga mat, tryck för att blanda ingredienser, tryck för att servera och tryck för att skräpa mat. Vi uppskattar att utvecklaren Nukebox Studios sannolikt riktar Krusty Cook-off till en något yngre publik (än en trött gammal mobilredigerare), men vi är ganska säkra på att barnen kan mycket mer än detta.

Små detaljer kan göra det omedelbart mer engagerande. Med tanke på att pekskärmen är en av de mest taktila kontrollscheman är det en besvikelse att se brist på kreativitet. Varför kan vi inte dra ingredienser på grillen för att laga dem? Eller spruta gelén på pannkakor själva? Utmaningen saknas bara så här att vi inte ens kan se den yngsta av barnen få en kick ut av den.

Det finns inte en enorm mängd variation mellan varje nivå heller. Du har mål att slutföra, som att se till att inga kunder lämnar, inte bränner mat eller serverar ett visst antal kunder, men de spelar alla samma sak. Det är mycket osannolikt att du någonsin tappar en nivå om du inte bara glömmer att du spelade. Det skulle kunna hända.

Vem arbetar på en restaurang nere under havet?

Svampbob Fyrkant! Det är vem. Men han är inte den enda; här är bara några av karaktärerna som följer med på hans kulinariska resa.

• SpongeBob SquarepontsDen eponyma hjälten
  • PatrickBestie
  • SquidwardJu äldre vi blir, desto mer kan vi relatera

Uppgraderingssystemet, som vi nämnde tidigare, är på samma sätt förenklat. Du kan köpa nya ingredienser, vilket ökar din inkomst och dina apparater, vilket ökar din effektivitet genom att antingen påskynda tillagningstiderna eller låta dig laga mer på en gång. Du kan också köpa inredning och möbler, vilket ökar det belopp som kunderna tipsar om.

Där ligger den enda verkliga utmaningen i Krusty Cook-off: att hålla kunderna nöjda så att de tippar högt. Det här är ingen dålig bedrift, med tanke på hur otåliga havslevelser uppenbarligen är. När de har beställt börjar en grön stapel sakta ner och når gul och sedan röd, vilket betyder tålamod. Låt detta falla ner till botten, och kunden lämnar i avsky.

Du kan mildra detta genom att dela ut en kaka, men dessa är otroligt sällsynta, och du tjänar bara en handfull flera gånger om dagen. Du kan uppgradera det belopp du tjänar varje gång ett parti bakas, men det kostar juveler, premiumvalutan. Medan Krusty Cook-off inte är ett särskilt girigt spel, är mikrotransaktionerna dyra nog för att du ska ifrågasätta om dina inköp verkligen är värda det.

Uppgraderingar kostar till exempel en kombination av mynt som du tjänar genom att spela och ädelstenar, premiumvalutan. Du kan köpa det här direkt eller tjäna mindre antal gratis genom att fylla i prestationer och öppna kistor. Du tjänar kistor ganska ofta genom att spela, och vi har inte behövt köpa fler ädelstenar för att köpa restauranguppgraderingar hittills.

Du kan naturligtvis spendera ädelstenar på ny kosmetika via ett gacha-system. Detta låter dig klä upp spelbara karaktärer SpongeBob, Patrick och Squidward i en mängd olika kläder. Dessa är dock helt kosmetiska utan några spelfördelar alls. Dessutom kan du tjäna ett objekt gratis en gång om dagen om du är glad att vara tålmodig.

Sammantaget hittade vi SpongeBob: Krusty Cook-off lite av en blandad påse. Visuellt är det förstklassigt och ser ännu bättre ut än den faktiska tecknade serien vi minns som barn. Skriften, så sällsynt som det kan vara, är också ganska rolig och ger oss en skratt här och där. Det som tappar det är spelet, som bara inte är särskilt engagerande. Det effektiviserar sådana som Cooking Fever i en sådan utsträckning att det inte finns något mycket kvar. Det kan mycket väl vara så att detta var medvetet, eftersom det tydligt riktar sig till en yngre publik, men vi skulle argumentera för att det är förenklat även för de yngsta av barnen.

Du kan fånga SpongeBob: Krusty Cook-off på iOS eller Android via App Store respektive Google Play.