Sackboy Review: Ett PS5-stort äventyr, plattformsspel och skratt för alla

22 de februari de 2021

Vi tittar alla rakt framåt på den nya generationen konsoler och tänker på Xbox Series X- och PS5-lanseringskataloger, deras tekniska specifikationer och tusen andra saker, när den här visas Sackboy: A Big Adventure och slår oss rakt över ansiktet utan att vi ser det komma. Så, så lågt. ZAS.

Överens, Sackboy: A Big Adventure Det är inte ett exklusivt spel av den nya generationen som Spider-Man: Miles Morales inte är, eftersom det också kommer ut till PS4, men ja en av få nya Sony-partier med vilken man kan släppa PS5. Och sanningen är att det är riktigt bra.

Jag tror att innan vi fortsätter måste vi klargöra en sak: detta Sackboy: A Big Adventure det är inte en LittleBigPlanet. Universum skapat av Media Molecule vid den tiden var mycket ambitiöst. Hans strategi gick igenom ett plattformsspel med en mycket hög kreativ komponent. Faktum är att om vi sätter oss lite så kunde det till och med förstås tvärtom: som en skapande plattform som också innehöll en handfull nivåer gjorda av utvecklingsstudion. Senare skulle de ta den idén till det yttersta i Dreams, vittnet om sagan med Sackboy i huvudrollen, de skickade den till Sumo Digital i LittleBigPlanet 3.

In Extra Life De 26 bästa gratis videospel du kan spela just nu

Idén med LBP Det var inte bara att spelarna tyckte om att hoppa, avslöja hemligheter och lösa små pussel utan också skapa en gemenskap runt spelet som vårdade det i flera år med sina egna skapelser. Sackboy: Ett stort äventyr är inte alls. Det är ett plattformsspel, varken mer eller mindre.

Ett mycket bra plattformsspel, som jag sa i början. Han vill inte uppfinna någonting, men han behöver inte heller eftersom sanningen är att det han gör gör han mycket bra. Där det misslyckades Liten stor planet, att oavsett hur många priser han vann och ett mycket bra mottagande han hade, han led av mer exakta kontroller än väntat i en titel i sin stil, Sackboy: A Big Adventure kommer över som en bunnsolid titel.

Sackboy: Ett äventyr i stort. Sympatisk berättelse och skottsäker mekanik

Historien om Sackboy: A Big Adventure Det är inte dess huvudsakliga styrka, även om det inte stör heller. Vi kunde ha tappat nivåerna utan ytterligare ursäkter och spelet skulle ha fungerat detsamma, men Sumo Digital har tagit tillfället i akt att smyga in en serie av de mest olika karaktärerna som lämnar oss med trevliga dialoger prickade med skämt.

Det finns inte mycket att berätta. I grund och botten var världen där Sackboy och hans kamrater bor väldigt tyst tills Vex, den dåliga killen i tjänst, verkar vilja förstöra allt. Och där går vi med dockan för att krossa hans plan för världsherravälde. Inget nytt, som jag sa, men karaktärerna som styr den osannolika huvudpersonen är roliga och man är glad att se dem då och då.

Där det ser ut Sackboy: A Big Adventure det är i dess mekanik. Hoppa, slå, undvika och ta objekt är de grundläggande åtgärderna som kommer att följa oss under hela äventyret. Olika vapen och föremål introduceras, men främst handlar det om att samla in maximalt antal klot i varje nivå genom att hoppa, undvika och slå.

Det bör noteras att Sumo Digital har utnyttjat de nya DualSense-funktionerna. De haptisk vibration låter dig känna vissa känslor mer exakt än standardvibrationer, medan adaptiva utlösare De anpassar sitt motstånd efter tillfället. Ett exempel: att lyfta en liten fiende för att starta aktiverar inte någonting, men att ta upp ett tungt föremål höjer motståndet nästan maximalt. Det är inte så polerat eller de har utnyttjat dessa alternativ till det maximala som det händer i Astros Playroom, ett spel som har utformats specifikt för det, men det är inte dåligt alls.

Sackboy

Hemligheten här är att kameran är inte gratis. Vi har inte möjlighet att flytta den efter eget val för att välja en vinkel, men Sumo Digital har gjort allt så bra att det inte är nödvändigt. Kameravinklarna är alltid vad vi behöver och Sackboy kontroll är exakt. Det är väldigt trevligt när en plattform är väl färdig och erbjuder utsökt kontroll.

Var försiktig så att spelet har en så enkel mekanik som inte tar bort en utmaning när det är dags. Inte bara för att när nya nivåer och världar låses upp ökar svårigheten lite (lite, oroa dig inte för att det inte finns något här som blir omöjligt), utan på grund av testerna separerade från de normala nivåerna där saker går uppför.

I slutet Sackboy: A Big Adventure är ett spel med två tydliga målgrupper: plattformsälskare och kompletterare. Den som gillar ett bra plattformsspel för att bara ha några roliga tider kommer att ha det bra och som också älskar att behöva granska varje nivå för att hitta alla dess hemligheter också.

Jag skulle inte säga att det är ett barns spel, även om hans utseende och hans cucamonatas kan ge det intrycket, men självklart kommer flickan att hitta ett bra ställe att tillbringa några timmar underhållning.

Bra nivå design

Till alla de bra saker som vi har diskuterat hittills, från mekaniken till kontrollen, måste vi lägga till en mer än anständig nivå design. De första är enkla och det kan tyckas att det finns lite att skrapa här, men sanningen är att när spelet fortskrider kommer riktiga galna saker fram att det är ett nöje att spela.

Sackboy

Varje nivå har en bra handfull klot av olika typer att samla in, samt speciella klockor som kommer att användas som ett förhandlingschip för köp kostymer och andra kosmetiska föremål, och en av dessa typer av klot, de blå, är nödvändiga eftersom de tillåter oss avblockera banorna som leder till nya områden. Tja, det finns nästan alltid minst en av dessa blå kulor som är speciellt dolda i varje nivå. Med det enklaste att samla in kommer det att räcka att öppna de blockerade vägarna, du behöver inte oroa dig för det, det är mer för att samla in temat. Det finns också klot som döljer delar av kostymer som vi senare kan köpa om vi samlar dem och andra med klistermärken som läggs till i ett album.

Sackboy

Sackboy: A Big Adventure kan spelas ensam eller i sällskap med upp till tre andra spelare. Online multiplayer kommer senare och den lokala jag har inte haft möjlighet att testa det, tyvärr. Saken är att nivåerna kan spelas tillsammans, men det finns också specifika nivåer för detta som inte kan spelas ensamma. Det är inte så att de är svårare, det är att spelet inte tillåter oss att komma in i dem om vi går ensamma. De är få, det finns ingen anledning att oroa oss om vi inte har någon eftersom spelet kan avnjutas perfekt ensam.

Om nivåerna säger jag en sak till: några av dem inkluderar musikaliska teman av kända artister, som Bruno Mars, och plattformarna och allt som är i rörelse på var och en av dem synkroniseras på ett eller annat sätt till rytmen i dessa låtar. Verkligen uppskattas de goda vibbar som dessa nivåer kan generera. Och jag gillar det särskilt när ett spel kan få mig att le.

VidaExtras åsikt

Vi behöver fler spel som ger bra vibbar. Alltid, men särskilt när vi går igenom svåra tider både personligen och globalt. Vi befinner oss i ett av dessa ögonblick och Sackboy: A Big Adventure Det är den typen av spel som är lätta att tacka för att vi bara känner oss bättre.

Sackboy

Jag har inte nämnt det förut, men förutom att ha en bra nivå design, den konstnärliga delen är underbar. Från färgpalettarna som används och utseendet på materialen som utgör väggarna och golven till designen av karaktärerna och buggarna som fyller varje nivå. Och på en PS5, med 4K och 60 fps, ser det fantastiskt ut.

Jag känner det Sackboy: A Big Adventure Det hände under radarn, gömd mellan de nya konsolerna själva och de fetaste utgåvorna som får all uppmärksamhet, och det visade sig vara ett bra spel. Och ärligt talat: det lovar plattformar och kul och det är vad det erbjuder, varken mer eller mindre. Om du gillar genren, och även om du inte gillar den men du har små hemma, är det ett bra alternativ att ha det bra.

Sackboy: A Big Adventure

Sackboy: A Big Adventure

Plattformar PS4, PS5 (analyserad version)