Retro Bowl recension

1 de mars de 2021

När vi tog över som huvudtränare för Cleveland-teamet var det av desperation. Det var en tragedi från ett lag som inte kunde samla ett vinnande rekord. Inga veteranspelare i sitt rätta sinne skulle ha velat handlas där. Rookies levde i rädsla för att de skulle utarbetas där och avslutade sin karriär innan den började. Cleveland fotboll var en katastrof.

Nu, sex år senare, staplar fans entusiastiskt in på stadion varje match för att driva vårt lag till slutspelet. Vi har ett konsekvent, ligaledande brott som kan göra mål på alla körningar. Rookies kommer till Cleveland för att bli en franchise-spelare och leda detta lag till dynastisk storhet. Vi är inte längre en eftertanke, vi är oundvikliga. Nästa stopp: Retro Bowl.

Detta är inte det engagemang vi förväntar oss av ett så litet spel. Retro Bowl syftar till att skapa en amerikansk fotbollssimulator för att konkurrera med genren juggernaut, Madden. Det kan omöjligt konkurrera med hela det här videospelimperiet, ett vars hela utseende och känsla är så inflytelserikt att den verkliga sporten har knuffat sin stil i flera år. Men när man tänker på dess skala och plattformen den är begränsad till, är Retro Bowl speciell. Det har inga kamrater när det gäller mobila fotbollsspel – inklusive Madden-portarna och nedskalade insatser som peppar App Store årligen. (Kolla in det här om du letar efter en lista över de bästa mobilsportscheferna).

Där det lyckas är dess smarta blandning av lagledningssimulering och fokuserad gameplay. Innan matcherna hanterar du saker som laglistor, spelarnas moral, tränare och anläggningskvalitet. Denna typ av granulär mikrohantering kan dock vara tråkig, så Retro Bowl innehåller bara de saker som spelar roll. Ditt lag har tillräckligt många spelare att spela för ett helt spel, men du hanterar bara stjärnorna. Att hålla några utvalda spelare glada och friska räcker för att hålla alla slumpmässiga spelare utan namn in-line.

Jag tycker att detta härmar en sportmentalitet ganska bra. På riktiga fotbollslag är naturligtvis alla enskilda. Men vem som helst som inte är analytiker kommer sällan att väga styrkan eller potentialen i ett lag som använder något annat än hur bra deras framstående är. New England Patriots är synonyma med QB Tom Brady, och inte Kicker Steve Gostkowski av en anledning. Möjlig spridning av sport-framåt mentalitet som minskar människor till tanklöst mänskligt kapital åt sidan, kan Retro Bowl uppskattas för att vara realistisk om hur vi interagerar med sport med detta designval.

Dessa stjärnspelare kan också förbättra sig i ditt lag. De får erfarenhet varje gång du spelar, och utjämning gör att de kan höja lite statistik upp till ett beräknat maximum. När nya spelare kommer till dig via utkast eller handel har de två betyg: en för vad de är nu och en för vad de potentiellt kan vara. Det finns mycket strategi för att hantera den här enkla listan säsong till säsong. Håller du den solida trestjärniga spelaren och vet att det är så bra som de blir? Byter du dem mot en tvåstjärnig som kan bli fyra och en halv på ett par säsonger? Hur passar din löntak in i detta?

Mer än en gång har jag haft en riktigt bra bred mottagare som har en boll som bara studsar av hjälmen

När det är dags att komma in på fältet tar Retro Bowl också många genvägar. Du har två alternativ på varje spel: kasta bollen till en mottagare eller kasta bollen till en löpare. Genom att dra tillbaka på skärmen ser du banan för ditt kast och kan rikta passet efter behag. När bollen har fångats kan du undvika försvarare med snabba svep uppåt eller nedåt, eller svepa framåt för att dyka för fler meter. Alla dessa saker fungerar ganska bra och modifieras kraftigt av spelarens statistik. En återkörning med låg uthållighet kan juka färre gånger innan de börjar springa i snigeltakt. En quarterback med låg kastnoggrannhet har en kort bana, vilket gör det svårt att förutsäga exakt var bollen kommer att gå.

Detta nedskalade system är roligt och enkelt. Du kan inte flytta din QB runt fickan under ett spel, men att titta på dina mottagare kämpar för att få öppna medan du känner att det inkräktande trycket från en defensiv linje grottar in, lyckas översätta det ficktryck som gör stora spel så tillfredsställande. Hur pålitliga saker som att fånga och fumla är beror på kvaliteten på dina spelare, men mer än en gång har jag haft en riktigt bra bred mottagare som har en boll som bara studsar av hjälmen medan de står vidöppna fält.

Den typen av slumpmässighet finns överallt i Retro Bowl. Du kan till exempel inte ringa dina egna pjäser. I början av en pjäs ser du mönster som läggs ut för dig, och du kan bara välja att kasta det eller köra det. Det finns ingen berättelse om hur spelet har kommit att kalla detta spel. Tar det hänsyn till försvaret? Bestämmer det att ha en bättre offensiv samordnare vilka typer av pjäser som kallas? Jag tycker att det är bra att ta de små elementen i play-calling (audibles, play action), men det är dåligt att låsa sig in i en pjäs som inte ser bra ut, utan någon förståelse för varför det kallades och inget alternativ att ändra det. Speciellt om du bara har genomsnittliga stötande verktyg till ditt förfogande.

Det finns också absolut inga defensiva spel. Försvar spelas ut via en serie textrutor som ger dig en kärna av hur det rivaliserande lagets enhet går. Framgången för ditt försvar bestäms av hur bra ditt övergripande försvar är. Det bestäms av kvaliteten på dina defensiva spelare och koordinatorer. Men det känns alltid som en skit. När motståndarlag har genomsnittliga eller högre brott, gör du bäst att anta att varje gång de har bollen kommer de att göra mål. Det påminner mig om blackjack, där din bästa insats är att anta att återförsäljarens framsidan nedåt är ett tiotal hela tiden. Spel känns också dåligt.

De avskalade funktionerna och mekaniken är ett bra sätt att översätta fotbolls-simupplevelse till den lilla skärmen. Den extrema bristen på information och riklig RNG ger ett spel som är svårt att fullt ut engagera sig i. Allt detta sagt, om du vill ha fotboll i snabba doser och att chefsträningens ledningserfarenhet från de stora pojkarna är på språng, kommer du att bli svårt att hitta ett bättre alternativ än Retro Bowl.