Pokémon Café Mix recension – en latté charm

20 de februari de 2021

Titta, låt oss alla vara ärliga mot oss själva här: vem skrev av Pokémon Café Mix som ett gimmicky mobilspel som bara den yngsta av människor någonsin skulle ha något intresse av att spela? Tja, skämma för oss alla, uppriktigt sagt, eftersom den här söta lilla pusseln är ett perfekt trevligt sätt att passera tiden.

Det hämtar mycket inspiration från Pokémon Shuffle, ett annat mobilspel från The Pokémon Company. I det spelet matchade du tillsammans flytande Pokémon-huvuden för att få en hög poäng och utlösa power-ups, och det är precis vad du gör här också. Den primära skillnaden i Pokémon Café Mix är dock att du kan blanda så många Pokémon-huvuden tillsammans i en kombination, förutsatt att du är snabb nog.

Ser du, huvuden sitter bara på varandra i en stor skål och du sveper dem med fingret för att koppla ihop dem. Med tanke på att de inte är fast på plats kan du bara tvinga dig igenom dem och samla huvuden på andra sidan skålen från de i början.

Gör dock inget misstag: det resulterar inte i ett enklare spel. I själva verket har vi funnit att detta är mer utmanande, i stort sett, än vad Pokémon Shuffle någonsin var. Det är ner till en större marginal för fel.

I Pokémon Shuffle, om du kanske var tvungen att slutföra ett mål som att bryta en vägg, som bestod av att helt enkelt matcha Pokémon närmast den. I Pokémon Café Mix måste du först samla en massa Pokémon och sedan dra dem till objektet för att bryta den. Med tanke på att det finns tidsbegränsningar och olika mål kan det ibland bli ganska svårt.

Till exempel trodde vi en gång att vi absolut hade spikat en nivå genom att rutinmässigt matcha Pokémon och använda den efterföljande uppstarten för att knäcka lite socker. Men nivån slutade inte, och det beror på att vi inte har varit uppmärksamma på att samla tomater, vilket kräver att man släpper dem i en korg.

Inte bara är du begränsad av tiden, men du har också ett begränsat antal drag. På varje nivå har du ett visst antal varv innan spelet är över och en sväng består helt enkelt av att knacka på ett Pokémon-huvud. Om du trycker på den rätta, vilket är ganska enkelt om du spelar på en liten telefon, kan du helt slösa bort en sväng. Detsamma gäller om du trycker på och släpper av misstag och avslutar din Pokémon-kedja tidigt.

Den är full av charm, med underbara handmålade bilder som ger ditt växande lilla kafé liv

Du måste verkligen vara uppmärksam i Pokémon Café Mix, är vad vi säger och planera exakt vad du ska göra och hur du ska uppnå det. Om du verkligen fastnar kan du använda power-ups (som är mycket knappa) för att göra livet lättare för dig. Du kan få en massa av dessa gratis genom att fylla i utmaningar, men du måste dela ut riktiga pengar om du litar på dem ofta. Naturligtvis kan du också kolla in vår Pokémon Café Mix-guide för att få en massa fler tips.

När du går framåt på alla nivåer, som har formen av olika order som du måste uppfylla, rekryterar du Pokémon-besökare som personal. Varje Pokémon har sin egen specialitet som ger dig bonusar om du väljer just Pokémon för att förbereda beställningen. De har också sin egen speciella skicklighet, som utlöses när du matchar Pokémon-huvuden tillsammans. Dessa färdigheter låter dig vanligtvis spränga alla närliggande huvuden och föremål, vanligtvis i en bestämd riktning beroende på färdigheten.

Verkligen men att samla dessa Pokémon är ett mål i sig, eftersom det är riktigt trevligt att se dem fylla ditt kafé när de sitter och dricker lattes. Det är ingen överdrift att säga att presentationen är absolut högklassig här, med den handritade ’mon och caféet känns väldigt levande. Vi skulle personligen gärna besöka Pokémon Café.

Det är väldigt lite som skjuter ut dig också. Du kan bekvämt slutföra varje nivå som erbjuds utan att spendera ett öre, se ditt kafé fylla med nya Pokémon och menyn växa. Om du är så benägen kan du köpa gyllene ekollon, den enda valutan som erbjuds, som du också kan tjäna massor gratis med dina faktiska kontanter. Men det finns väldigt liten anledning att faktiskt göra det såvida du inte är riktigt dålig på att spela Pokémon Café Mix.

Gyllene ekollonar gör att du kan köpa extra liv som du spenderar när du misslyckas med en nivå och power-ups, vilket kan hjälpa dig att inte misslyckas i första hand. Du får ändå ett nytt liv var 30: e minut (med ett tak på fem liv åt gången) och du kan tjäna power-ups genom att slutföra utmaningar och ta emot gåvor. Om du använder dem sparsamt och bara när du behöver dem har du mer än tillräckligt.

Den enda andra anledningen till att du kan behöva spendera är att köpa speciella Pokémon-paket, som erbjuder en begränsad version av en viss Pokémon. Just nu är det en godis-tema Pikachu, som du också kan tjäna genom att logga in ett visst antal gånger under lanseringsperioden. Om det fortsätter på det här sättet kan du också tjäna alla dessa speciella Pokémon bara genom att spela.

Så totalt sett är vi stora fans av Pokémon Café Mix. Den är full av charm, med underbara handmålade bilder som ger ditt växande lilla kafé liv. Speldelen är utmanande, utan att visa sig frustrerande, och hittar rätt balans mellan att tvinga dig att spendera och låta dig slutföra nivåer med hjälp av din skicklighet ensam. Det räcker med att säga, om du gillar Pokémon och du gillar puzzlare, kommer du att älska Pokémon Café Mix.