RPG

Persona 5 Strikers Switch recension – få tillbaka det gamla gänget

20 de februari de 2021

Musou-stilens spel av Persona 5 Strikers kan kännas som en udda riktning för den starkt historiefokuserade, turbaserade serien att ta. Men efter att ha spenderat lite tid tillbaka med Phantom Thieves, kommer du snart att inse hur väl passande Persona är för hack-and-slash-världen. Strikers äger rum bara några månader efter händelserna i Persona 5 och följer originalets berättelseformel mycket noga.

Den här gången, istället för att infiltrera palats för att stjäla skatter, har du i uppgift att utforska fängelser för att ta tillbaka människors stulna önskningar. Hela processen liknar originalet: du räknar ut vem som styr fängelset, utforskar en dyster, mörk twist på en riktig japansk lokal och tar sedan på dig en kraftfull skuggversion av fängelsemonarken för att få dem att ändra sina sätt .

Personligen har jag tillbringat många timmar med Persona-serien, men inte mycket tid med något av spelen under Musou-paraplyet. Detta fick mig att känna mig lite osäker på stridsystemet, och jag trodde verkligen inte att jag skulle tycka om Strikers lika mycket utan någon gammaldags turbaserad godhet. Överraskande nog passar bitarna ihop bättre än jag kunde föreställa mig.

Du kan smyga dig omkring osynliga fängelser, gömma dig bakom väggar eller ovanpå fordon. Om du föredrar, fortsätt och dyka först in i striden, knäppa dig fram till seger. Och om du undrar hur de faktiska Persona-kallande aspekterna passar in, är svaret på den frågan sömlöst.

Genom att helt enkelt trycka på en axelknapp, pausas åtgärden och du kan växla mellan olika Personas och välja färdigheter med lätthet. Detta ger alla turbaserade fans där ute en chans att andas mitt i kaoset. Strikers har också många självstudier, så att du kan lätta på saker snarare än att skära vilt och hoppas på det bästa.

Detta ger alla turbaserade fans där ute en chans att andas mitt i kaoset

Även om du inte är ett fan av Musou, har Persona 5 Strikers en fantastisk historia som håller originalet och låter dig spendera ännu mer kvalitetstid med huvudpersonerna du känner och älskar. Tyvärr inkluderar detta inte dina förtroende från originalet. Dessa NPC är alla bekvämt frånvarande för sommaren, vilket innebär att du inte får se hur de har varit sedan du var borta.

Confidant-systemet ersätts av obligationer. Obligationer planas ut genom att kommunicera med dina lagkamrater ute i världen och slåss mot skuggor. När du samlar poäng kan du använda dem för att få olika stat-boost och hjälpsamma bonusar. Även om systemet som finns i Strikers inte är så djupgående som originalet, har det fortfarande fördelar som hjälper det att skilja sig från sin föregångare.

Panther, Joker och Skull gör sig redo för en kamp

Utöver det super-roliga spelet erbjuder platserna i Strikers en väldigt exakt skildring av Japan, ungefär som Persona 5. I en tid där resor inte är ett alternativ för många, att kunna se sig omkring Shibuya-korsningen, utforska pittoreska bakgator, och besöka restauranger med lite läckra rätter är en välkommen distraktion och kommer säkert att klia en klåda för alla med en resebugg som inte kan botas.

När jag startade Persona 5 Strikers on Switch var jag nervös för om det skulle gå bra och förväntade mig löjligt långa laddningstider och problem med bildhastigheten. Men jag blev positivt överraskad. Bildhastigheten sjunker ibland, som jag förväntade mig, men förblir mestadels stabil och hindrar inte spelupplevelsen.

Tre karaktärer som hänge sig åt en stor skål med ramen

När det gäller laddningstiderna tar Strikers on Switch sin söta tid jämfört med PS4. Men återigen räcker inte dessa grepp för att jag ska kunna rekommendera någon att spela. De längre väntetiderna är en avvägning som jag är villig att betala för Switchens bärbarhet. Allt sagt, förmågan att plocka upp en ny Persona-titel och spela den på språng är en gudagåva som låter dig göra lite extra slipning när du är ute och går.

Persona 5 Strikers on Switch är mycket roligt och ett bra tecken på att framtida titlar som Atlus kan släppa på den bärbara konsolen kommer att köras med minimala problem. Det är inte riktigt lika grandios som den ursprungliga Persona 5, men kommer ändå att ge en solid 50+ timmars speltid och skrapa någon klåda du kan ha för en viss Persona-godhet.