Pascal’s Wager: Tides of Oblivion recension – en vattnig grav

20 de februari de 2021

Pascal’s Wager är ett nyfiken spel – det känns mycket som att det tar inflytande från Soulsborne och deras Action-RPG-format, men ibland lyckas det göra sin egen grej. Titta på karaktärer som Norwood – en maskerad riddare med amputerad kyrka med en förbannad arm och en kista som han basar onda med – och du ser en karaktär som är fantastisk i sig själv. Detsamma kan sägas för spelets huvudkoncept. Det enda sättet människor överlever i Pascals satsning är att skydda sig under jätte glödande varelser som håller den mörka dimman i schack.

Visst, Pascal’s Wager har inte alltid den bästa dialogen, och det tar mycket av dess ledtrådar från Dark Souls och Bloodborne, men ibland lägger det till sin egen twist till formeln. Tides of Oblivion är ett utmärkt exempel på det.

Jag reste mig till Itchyosauria och förväntade mig att hitta något som fiskeläget i Bloodborne’s Old Hunter DLC – en vattenplats som kanaliserar Lovecrafts användning av marina miljöer. När allt kommer omkring tar Pascal’s Wager mycket inflytande från Lovecraft.

Men Pascals satsning går ett steg längre. Tidigt i expansionen avslöjades att Icthyosauria faktiskt är ett gigantiskt havsmonster där människor byggde en bosättning för att undkomma den mörka dimman. Det betyder att Tides of Oblivion äger rum helt inuti en stor fisk – tänk Jabu Jabus mage från Ocarina of Time. Så här hittar du dig själv i ett havsmonsters mage.

Din goda vän Jerold ber dig ta en resa med honom för att rädda Icthyosauria, hans hemland, eftersom det har blivit fördärvat av en fruktansvärd förbannelse. Så du ger dig iväg i ett fartyg med pålitlig Glen i släp och seglar till den salta bosättningen. Men katastrof slår till! Ditt skepp sjunker och du tvättar dig i Icthyosauria, fuktig men ändå bestämd att hitta källan till förbannelsen …

Det är trevligt att se Pascals satsning erbjuda utvidgningar som skiljer sig tydligt från basspelet

Jag är ganska förtjust i Icthyosauria. Det har de förbannade fiskehamnens vibbar, men som med alla bra expansion förändras din omgivning när du stiger upp och slåss mot nya fiender, varav några är riktigt hårda. Det finns Scavengers, spjutsvängande jägare som är otäcka att ta itu med och svampormdamer som skickar ormar under jorden för att trassla in dig. Det är en svår expansion, och kanske lite för svår, men det är för varje person att bestämma.

En av rubrikfunktionerna i Tides of Oblivion är den nya spelbara karaktären, Jerold, en utmattad kärleksfull herre som bär en amiralrock och bär en rapier. Jerold fyller en roll som inte de andra karaktärerna gör, och det är den snabba, smidiga kämpen. Hans rapier gör inte mycket skada, men hans attacker är mycket snabba, och hans speciella förmåga buffar bladet med extra kraft. Han springer också väldigt snabbt och har en kapattack som desorienterar fiender.

Som med alla goda Souls-liknande inställningar som är värda sitt salt, har Icthyosauria en samling konstiga karaktärer som säger massor av extremt illavarslande saker. På mina resor träffade jag en grytomrörande galning, en sorglig svamporm, och den enda förnuftiga karaktären, en ung pojke som förblev vid liv genom att på ett smart sätt undvika Scavengers. Karaktärerna är dock en fin touch och lägger till lite mer smak till den förbannade inställningen.

Sjunkna skatt

Sjunkna skatt

Under dina resor genom Icthyosauria kan du hitta denna mystiska kostym av Scavenger rustning. Det står att bara en ”varm vilja” kan använda den, och om så är fallet kommer att avslöja detta mysterium dig en ganska dålig kosmetisk

Sammantaget är det trevligt att se Pascal’s Wager tillhandahålla utvidgningar som skiljer sig tydligt från basspelet, såsom Icthyosaurias vattenmiljö, Jerolds stridsroll och den självständiga berättelsen om expansionen. Det centrala konceptet i Pascal’s Wager är tillräckligt starkt för att tillåta tillvägagångssättet att utforska olika enklaver av människor som försöker överleva den mörka dimman. Tides of Oblivion kan vara för svårt för sitt eget bästa, men det är en tillfredsställande sidhistoria för alla som gillar basspelet.

Om du vill hämta Pascal’s Wager kan du hitta den på Google Play och App Store. Vi har också en Pascal’s Wager-recension, om du vill ha några tankar om huvudspelet.