Pacific Fire recension

20 de februari de 2021

En konstig sak som ibland händer mig är att jag får det jag har kallat Paradox-drömmar. Inte för att de är självmotsägande, utan för att de inträffar när jag spelar för mycket av ett av Paradox stora strategispel, som Crusader Kings 2 eller Europa Universalis 4.

I huvudsak tänker min hjärna tänka på hur jag kan förbättra min position i dessa spel via mina drömmar. Pacific Fire har fått min uppmärksamhet på ett sådant sätt att jag hade en av dessa ”Paradoxdrömmar” om det. Så, vad är så speciellt med det här mobila krigsspelet att det har kidnappat mitt undermedvetna?

Åh, innan vi går vidare, varför inte kolla in några fler exempel på genren i vår bästa mobilkrigsspellista?

Pacific Fire har inte mycket i vägen för häpnadsväckande grafik som du kan se från AAA-mobilstudior som de stora hjärnorna bakom Clash of Clans eller Candy Crush (folk spelar fortfarande det, eller hur?), Eller en mycket engagerande historia, men inte heller verkligen missat. Pacific Fire vet vad det är bra på och har klippt allt annat till förmån för övertygande och engagerande spel.

Du får flera scenarier att prova på, skjuta luft-, land- och havsenheter mellan baserna för att slutföra dina mål för scenariot, vanligtvis med en sträng svänggräns på x antal månader.

I synnerhet använder spelet WEGO, en svängmetod som ser att båda sidor gör sina drag samtidigt och sedan visar hur åtgärden spelades ut i början av nästa sväng. Det här formatet passar underbart Pacific Fire, eftersom Stillahavsteatrets marina engagemang definierades av de motsatta flottorna som gissade den andras position och försökte dem att locka dem till en avgörande kamp på sina egna villkor.

Detta leder oss till det viktigaste elementet i Pacific Fire: den ordning i vilken alla dessa rörelser äger rum. Det finns sammanlagt fjorton steg för att bekämpa upplösning, men i huvudsak handlar det om detta: luftenheter anländer till sin destination och kämpar med fiendens luftenheter, de överlevande bombplanen attackerar sina respektive land- eller marinmål.

Marinstyrkorna flyttar sedan till sin destination, bekämpar fiendens marinstyrkor och bombarderar alla landenheter. Slutligen löser landsenheter sin strid med fienden. Denna svängbeställning möjliggör för smarta strateger att replikera de stora sjöstriderna i Stilla havet, med smart utplacerade skvadroner och flottor som kan förneka antalet invaderande arméer.

I en fin touch har flygplan och fartyg sina egna statistikuppsättningar som avgör hur de fungerar i strid. Generellt fungerar nyare fordon med högre effektivitet. På en liknande anteckning har landenheter tre statistik som bestämmer stridsförmåga: män, stridsvagnar och vapen.

Män är enhetens övergripande styrka, stridsvagnar hjälper enheten i offensiva strider, och vapnen hjälper till i försvaret och hjälper till att skydda enheten mot fiendens bombplan. Detta lager av uppmärksamhet på enheter lägger till en viss omtänksamhet för hur du ska använda din armé, vilket gör framgångsrika handlingar som är trevliga för fickgeneraler. (Tänk på dig själv som en pocketgeneral? Kolla in vår lista över de bästa mobilstrategispelen då.)

Det är mycket bra och bra, men hur är det med sammanhanget kring dessa engagemang? Pacific Fire kommer med totalt 13 scenarier (varav 1 fungerar också som en tutorial), med fokus på specifika områden i kriget. Det finns flera scenarier från den allierade sidan som fångar upp kampen för att överleva när krig bröt ut och japanerna överväldigade brittiska, franska, holländska och amerikanska innehav.

Dessa ger bra startscenarier, eftersom kartan är mindre och den allierade spelaren behöver oroa sig för att distribuera mindre antal enheter snarare än hela Stillahavsteatern. Även om detta verkligen är scenarier riktade mot en nybörjare, är Pacific Fire inte ett enkelt spel. Att lämna en bas utan krigare för att försvara den kan se att fiendebombare snabbt dödar hundratals män och lämnar spelaren i en ovinnbar position för scenariot.

Scenarierna som täcker de senare delarna av kriget är i allmänhet mer utmanande, inklusive en viss kampanj som täcker tidsperioden runt slaget vid Korallhavet (har fortfarande inte lyckats slå det). Ännu mer skrämmande, det finns 3 fullständiga Stillahavskampanjer tillgängliga, med ökande komplexitet och svårigheter. Medan flera scenarier kan slås in under en lunchpaus, kommer det att vara kampanjer som tar längre tid.

En besvikelse, det finns mindre spelbara scenarier för japanerna, men det här är väldigt intressanta scenarier. Man följer japanerna i Burma-kampanjen och ser på att driva in i Kina och Indien med noll marina styrkor (en följeslagare till den mycket hårdare allierade versionen av denna kampanj). Ett annat anmärkningsvärt scenario använder ”Vad händer om” en invasion av de japanska hemöarna och använder civila för att hålla tillbaka amerikanerna tills en fred kan förmedlas.

Japanerna spelar inte väsentligt annorlunda än de allierade, men det är en viktig skillnad. Båda sidor i ett scenario har en ”Industry Score” som avgör hur många förstärkningar som kommer att användas vid slutet av svängen. De allierade får branschpoäng över tiden, men den japanska spelarens poäng beror på hur många baser de har. Eftersom de kontrollerar mindre territorium har japanerna mindre möjlighet att fylla på sina styrkor, vilket följer historiens ”regler” väl.

Medan Pacific Fire gör mycket rätt förstärks de få bristerna av det fokus som läggs på själva spelet. I några av de mindre scenarierna är det lätt att känna att det finns ett ”rätt” svar på enhetsrörelser och placering, vilket gör att dessa scenarier känns mer som pussel än rätt krigsbekämpning. Det här kanske inte är ett problem för alla spelare, men för ett spel som har flera solida wargaming-scenarier kan dessa vara en besvikelse, eftersom ett felaktigt drag kan innebära att en vinst är omöjlig.

På samma sätt är en besvikelse att med brist på stöd för multiplayer är spelet helt spelare mot AI. AI är … intressant. Det är svårt att få en känsla för det, eftersom AI beslutar att sitta på en bas i flera varv utan att flytta kan antingen vara en kugge i en större strategisk plan, eller så kan det vara AI som inte använder alla sina styrkor ordentligt. Det verkar vara lättare att locka AI-flottor till ett engagemang än att bete en armé för att attackera, men det kan bara vara kontextuellt.