MudRunner Mobile recension – lerigt vattnet

22 de februari de 2021

Aldrig har ett mobilnamn varit mer lämpligt än MudRunner Mobile. Det är inte ett Gacha-RPG, där du betalar orimliga mängder pengar för att (kanske) låsa upp en ny lastbil. Det finns inget energisystem, samlarkort, ädelstenar, mynt eller något av det där malarkiska. Det här är MudRunner. På mobilen. Och det är verkligen så enkelt som det.

Poppa den sida vid sida med originalet på konsolen eller PC, och det är tydligt att Sabre Interactive har gjort en massa eftergifter för att pressa upplevelsen på den lilla skärmen. Dragavståndet minskas avsevärt, med dimmaeffekten som resulterar i Silent Hill-esque omgivningar. Texturdetaljer över hela linjen har också slagit, med vatten, leriga spår och fordonen själva ser de största förändringarna.

Den imponerande fysiken återkommer dock, med dina däck som kryper genom lera och vatten sprutar ut ur din väg som tidigare. Fordonshantering är också identisk med samma välbekanta kontrollalternativ. Du kan använda vinschen, diff-locket, alla hjul, bromsa och byta växlar manuellt.

Men beroende av beröringskontroller gör MudRunner mycket mer fiddly än dess konsol och PC-bröder. Det slutade med att vi gick full krabba när vi spelade, med tummen för att köra, backa och ändra riktning och med fingrarna för att justera kontrollerna och kameran. Det var inte helt obehagligt, men det är märkbart mindre bekvämt än att spela med en kontroller.

Det är synd och ganska förvirrande att det inte finns något alternativ att spela med en kontroller. Både iOS och Android låter dig spela spel med en PS4- eller Xbox One-kontroller, och att ha möjligheten att göra det med MudRunner Mobile skulle ha mildrat många av våra problem.

MudRunner Mobile använder faktisk fysik för att avgöra hur dina olika lastbilar ska prestera i olika scenarier

Kontroll och visuella problem är dock en imponerande komplett version av MudRunner som du kan spela var som helst på din telefon. Det finns en handledning som leder dig genom upplevelsen, uppdrag, som ger snabba utmaningar som fungerar som ett trevligt tillskott till självstudien, så att du kan prova på grunderna medan du fullföljer några grundläggande mål, och, gratis spel, som låter dig göra din egen kul.

Besök butiken från huvudmenyn och du kan köpa ’The Valley DLC’, som introducerar tre nya fordon och en helt ny karta för så lite som $ 2,99 / £ 2,99. Lägg till de 15 kartorna från basspelet, liksom 16 olika fordon, och det finns en imponerande mängd innehåll här.

Chansen är att du redan har spelat MudRunner om du läser den här recensionen, så att du vet vad du får in dig. För de som inte har det är detta en fysikbaserad sandlådesimulator som utmanar dig att leverera en mängd olika varor över en massa stora kartor, låsa upp nya fordon och delar och fylla på ditt bränsle längs vägen.

När det gäller utmaningen, härstammar det från att slå din tunga lastbil genom den leriga terrängen. MudRunner Mobile använder faktisk fysik för att avgöra hur dina olika lastbilar kommer att prestera i olika scenarier, och det är upp till dig att ta reda på hur du kan övervinna dem. Du har dock många verktyg till ditt förfogande, som fyrhjulsdrift, vinsch, diff-lås och mer.

Sammantaget är vi ganska imponerade av MudRunner Mobile. Även om vi har vissa reservationer över den parade tillbaka grafiken och bristen på kontroller support, det faktum att detta är en funktion-komplett version av MudRunner på mobil är att applådera. Det finns mycket innehåll som erbjuds här, och det fungerar tillräckligt bra för att hålla dig upptagen långt in i din pendling.

Om du vill kolla in det, ta tag i MudRunner Mobile i App Store eller Google Play just nu.