Genshin Impact recension – Zelda klon eller anime-inspirerad RPG?

11 de mars de 2021

Genshin Impact har varit ett hett samtalsämne nyligen på grund av senaste trailers som visar en otrolig likhet med The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Det är lätt att se att de flesta annonser för Genshin Impact har fokuserat på likheterna mellan fienderna och bekanta kulisspelare kommer att minnas från Breath of the Wild. Men är det klonspelarna som har förväntat sig? Eller bara smart marknadsföring?

Spelet öppnar upp med en vacker anime-stil cutscene, vilket gav mig stora förhoppningar om att saker skulle komma. Du får lite bakre berättelse och gå sedan igenom ett kort handledningssegment. Kontrollsystemet är grundläggande och lätt att förstå från den handledning som tillhandahålls, men genast hade jag allvarliga problem med lagspel på min Samsung 8-mobil, och rörelseoskärpa gjorde inte för mycket för att hjälpa.

Varje karaktär har olika stridsstil eller element de kan kontrollera. Att växla mellan varje karaktär i strid är exceptionellt smidigt, och jag kände mig aldrig som att jag slösade bort någon tid på att testa varje stridsstil mot små mobbar. Tyvärr känner vissa mekaniker sig väldigt grundläggande. När jag fick i uppdrag att laga en måltid hoppades jag på ett matlagningsspel Mama-Esque men blev mycket besviken när allt jag behövde göra var att trycka på skärmen en gång för att stoppa en pekare på en mätare och enkelt få en perfekt poäng varje gång. Crafting kändes ännu tråkigare, du väljer objektet du vill göra och väntar sedan på att en timer ska ta slut innan du samlar den från smeden.

Strax in i spelet fick jag en segelflygplan, sedan kastades jag in i en skyttestil-boss-kamp mot en allsmäktig drake, denna kamp liknade inget jag upplevde med segelflygplanet i Breath of the Wild. Tyvärr var denna kamp inte nödvändigtvis kul. När jag höll fingret ner över chefen och såg att hälsobaren tappar snabbt, tänkte jag … Vad är poängen? Sätt mig tillbaka på marken.

Jag älskade att utforska den öppna världen, samla ingredienser och mineraler och prata med de olika invånarna utspridda över slätterna. Varje sidouppdrag höll mig intresserad av att utvidga berättelsen och ge mig värdefulla belöningar, och jag uppskattade att jag inte hade haft handen mycket strax efter att jag började spelet.

Att växla mellan varje karaktär i strid är exceptionellt smidigt

Varje fängelsehålan jag gick in kände likadan, en viss variation i landskapet skulle ha gjort var och en av dem mycket mer intressant att komplettera. Du går en ganska linjär väg genom var och en och bekämpar enkla mobb av fiender när du går framåt. Jag stod inför ett par tidsförsök under min tid i fängelsehålorna, och dessa kan ha varit uppfriskande om svårigheten ökade något. Lyckligtvis är varje fängelsehåla kort, vilket betyder att när du väl har kommit igenom dem kan du gå tillbaka till att utföra uppdrag i den vackra öppna världen.

Jag uppskattar att gacha-aspekterna inte känns alltför invasiva när du först börjar, eftersom spelet ger dig massor av freebies och låter dig ”Gör en önskan” för att få en garanterad slumpmässig karaktär och andra fördelaktiga saker för att komma igång . När du går igenom historien måste du sänka lite pengar om du vill prova några nya karaktärer eller få en karaktär som täcker en elementär svaghet du kan ha. Ändå fann jag mig mycket nöjd med listan med karaktärer som jag fick naturligt.

Jag kan verkligen se och känna likheterna som Genshin Impact har med Breath of the Wild, men varje karaktär som introduceras ger en annan stämning, varje stad har en inbyggd, naturlig atmosfär som är en glädje att utforska. Det är på den mest ytliga nivån en kopia. Men den som spelar kommer snabbt att se dessa titlar har väldigt lite gemensamt.

Var noga med att hämta Genshin Impact själv gratis på iOS, Android, Windows eller PS4 och kolla in vår Genshin Impact-guide för att komma igång!