Dead by Daylight Mobile recension

4 de mars de 2021

Så tyst som en kyrklig mus närmar du dig generatorn. En snabb blick åt vänster och höger, och kusten ser klar ut så att du kommer till jobbet. Bra skicklighetskontroll; easy-peasy, detta. Hjärtfrekvensen börjar öka. En annan färdighetskontroll. Gah, du knackade på fel del av skärmen. Hjärtat tävlar. Ah! Vad är det för då?

Du flyr iväg när en freakish ghoul jagar dig med en längd av slipad metall. aj! Din fot! Den sitter fast i en fälla! Ingen anledning att ens bry sig om att försöka fly, eftersom ghoulen är över dig. Han chuckar dig lätt över axeln och bär dig till en närliggande spik, som han pekar på dig på. Sedan letar han efter mer färskt kött. Du försöker dra dig av spetsen. Det är meningslöst.

Vänta, vem är det? En överlevande dyker upp och räddar dig. Du följer dem, ser till att kusten är klar och låter dem läka dina sår. Ni arbetar båda tillsammans för att reparera generatorn, snabbt, vid vilken tidpunkt utgångsdörren blir tillgänglig. En galen streck över till den senare och du väntar på att din nya vän ska öppna den, vid vilken tidpunkt ghoulen dyker upp och slaktar dem. Du gömmer dig och väntar på att han ska försvinna och går genom utgångsdörren.

Det handlar om en typisk matchning av Dead by Daylight Mobile, som är en iOS- och Android-port på sin PC och konsol storebror. Om du inte har spelat detta ännu är det ett asymmetriskt multiplayer-spel där fyra spelare tar rollen som överlevande och en spelare fungerar som mördare. De överlevande måste slå på en massa generatorer och ta sig till utgången, medan mördaren måste försöka och, ja, döda dem.

Överlevande spelar i första person och söker efter generatorer på kartan och reparerar dem för att driva utgångsdörrarna. Det finns fyra totalt, och du kan reparera på din ensamma eller arbeta tillsammans för att påskynda jobbet. Faktum är att samarbete är kärnan i den överlevandes roll, eftersom du inte kan få mycket gjort på egen hand. Du måste rädda överlevande från mördaren, läka varandra, orsaka distraktioner och mer. Det är i ditt bästa att göra dessa saker också, för det är verkligen svårt att överleva på din ensamma.

Mördaren har dock inte det problemet, och om det inte var för att det stod inför fyra motståndare skulle vi gå så långt att säga att det var överväldigat. Det kan springa snabbare, krossa överlevande med vapen, lägga fällor, bryta saker och har riktigt kraftfulla sinnen för att enkelt lukta överlevande. Det är mördarens rena kraft kontra de överlevandes samarbete; det är den verkliga striden.

Att kalla fienden en mördare är dock inte helt korrekt, eftersom mördaren sällan faktiskt dödar. Deras jobb är att fånga överlevande och pälsa dem på en offerkrok. Efter ett kort mellanrum dyker den verkliga fienden, känd som ’The Entity’, och mördar den överlevande, såvida de inte räddas innan detta händer.

Det smartaste med detta mördare kontra överlevandesystem är att mördaren ser i första person, medan de överlevande får tredje person. Den som spelat en kunglig skytt i både första och tredje person känner till fördelarna och nackdelarna med båda. Överlevande kan se en mycket större radie på en gång och se visuellt var mördaren tittar tack vare en röd ljuskotte som syns framför dem. Det är en utmärkt metod för att upprätthålla balans.

Den röda ljuskotten är bara en av de många visuella ledtrådarna som du kan lita på som både en mördare och en överlevande. När mördaren är nära visas en överlevandes hjärtfrekvens visuellt och du kan höra den när du bär hörlurar eller telefonens högtalare. Ju snabbare hjärtfrekvensen är och ju ljusare den ser ut visuellt desto närmare mördaren. Andra visuella indikatorer för överlevande inkluderar att deras kamrater markeras (liksom generatorer) när de är nära eller i fara, och utgångsdörrarna och andra användbara föremål telegraferas visuellt ibland.

Mördaren har dock mycket mer visuella ledtrådar att lita på. Om en överlevande misslyckas med en färdighetskontroll tänds de som en julgran och du kan springa rakt på och ta ut dem. Om de springer iväg kommer du att kunna följa repor på marken eller till och med deras blod om du har lyckats få en träff. När du plockar upp en nedlagd överlevande markeras också de närliggande krokarna så att du för att snabbt impala din motståndare.

Full av karaktär

Full av karaktär

Dead by Daylight Mobile har ett bra urval av unika och välkända överlevande och mördare att välja mellan. Här är några av våra favoriter från andra franchises.

• Ashley J. WilliamsOndskefull död
  • Steve HarringtonStranger Things
  • Bill OverbeckLeft 4 Dead
  • Michael MyersHalloween
  • Freddy KruegerEn mardröm på Elm Street
  • LäderytanTexas motorsågsmassaker

Att se till att många av ljudkoderna gjordes visuella måste ha varit en viktig utmaning för Behavior Interactive när man utvecklade mobilversionen. Många mobilspelare tar en snabb runda där de kan, och spelar ofta inte, eller helt enkelt, med hörlurar eller ljud. Lyckligtvis är de visuella signalerna tillräckligt pålitliga för att detta inte är en enorm fråga. Vi rekommenderar fortfarande att du spelar med hörlurar där det är möjligt, eftersom ljudkoderna är utmärkta och väldigt praktiska, men du kommer inte att ha en enorm nackdel om du väljer att gå utan, åtminstone.

Men du kan lära dig hur det fungerar genom att läsa vår guide från Dead by Daylight Mobile. Du undrar förmodligen hur väl resten av upplevelsen översatt till mobil? Tja, det är lite av en blandad påse, men vi skulle argumentera för att proffsen uppväger nackdelarna. Sammantaget är det en upplevelse som fungerar bekvämt på mobil, med ett (tack och lov) minimalt antal virtuella knappar. Skjut tummen till vänster på skärmen för att flytta din karaktär och höger för att flytta kameran. Det finns virtuella knappar för att interagera med föremål, krypa / skära beroende på om du är en överlevande eller en mördare, och en praktisk titt bakom dig-knappen.

Det finns dock några problem. Kontrollerna kan ibland inte svara, vilket är ett problem som finns i många komplexa spel som tvingas till en pekskärm. Vi har haft problem där knapptryckningar inte utlöses vid vårt första försök, där kameran inte skulle röra sig vid första svep, och även när kameran bara blev haywire och rörde sig utan att vi svepte.

På samma sätt har vi misslyckats med färdighetskontroller (mini-snabba tidshändelser som kräver en perfekt tidsstyrd knapptryckning) eftersom vi av misstag har missat den lilla delen av skärmen som du måste trycka på. Vi är inte helt säkra på varför beteende insisterade på att vi knackade på en viss del av skärmen, snarare än bara skärmen i allmänhet. Det verkar lite av en tillsyn som skulle ha förhindrat många problem med kontrollschemat.

Visuellt är det också lite nedslående, det ser mer ut som ett uppskalat PS2-spel än en port med en nuvarande genstitel. Strukturerna är otroligt låga, miljöerna är tråkiga och livlösa, och allt är bara lite brunt efter vår smak. Men det ser verkligen inte så annorlunda ut än kärnupplevelsen på PC och konsol. Det här är inte ett särskilt snyggt spel i allmänhet.

Uppsidan med detta är dock att det kör smör smidigt. Vi har inte stött på ens en antydan till avmattning eller choppiness just nu, och vi har haft matchningar i både 30 och 60fps. Det är inte särskilt stort batteri på ditt batteri heller och är där uppe med de bäst optimerade 3D-spelen på mobilen.

Vårt enda verkliga klagomål när det gäller prestanda är de vansinnigt långa laddningstiderna. När du startar ett spel måste du först vänta tills andra spelare anländer (och den här väntan är mycket längre om du väljer att spela en mördare, snarare än att överleva), sedan finns det en obscent lång väntan på att faktiskt komma in i matchen . Vi kan inte tänka på ett enda annat mobilspel som tar så lång tid att ladda, och det gör spelet en dålig service eftersom du sannolikt väljer något annat att spela när du bara har några minuter att döda.

Det är dock alla goda nyheter på intäktsgenereringsfronten, eftersom Dead by Daylight Mobile är ett av de minst giriga spel som vi någonsin har stött på. Du behöver inte betala ett enda öre för att njuta av spelet, med alla premiumalternativ begränsade till kosmetika och nya karaktärer. Tecken kostar ungefär $ 4,99 (£ 4,99) för att köpa direkt, medan kostymer kan variera från $ 1,99 (£ 1,99) hela vägen upp till $ 9,99 (£ 9,99).

Det är ganska dyrt, beviljat, men det är helt frivilligt, och du kan tjäna en liten mängd premiumvaluta varje dag och vecka. Det kan ta dig lång tid att spara, men du kan med fördel tjäna tillräckligt för att köpa de föremål du vill utan att spendera. Det finns också ett säsongsbelöningssystem, som återställs den 13: e varje månad, men ganska frustrerande ger det dig ingen indikation på vad du kan förvänta dig att få genom att klättra på rankingen.

Sammantaget är vi ganska imponerade av Dead by Daylight Mobile. Det uppnår perfekt sitt mål att överföra upplevelsen till mobilen i sin helhet, med några nödvändiga ändringar här och där för att anpassa sig till den mindre skärmen. Några av dessa är bra, som de utökade visuella signalerna, medan andra inte är så bra, som kontrollerna för iffy touch. Även om vi är iffy är det inte heller ett särskilt snyggt spel; även om det är ett problem som storebror delar också.

Bortsett från det förenas detta som Call of Duty Mobile, PUBG Mobile, Brawl Stars och mer som ett av de bästa multiplayer-spelen du kan njuta av med dina vänner oavsett var du är. Du kan ta det direkt från App Store eller Google Play.