Commandos 2: HD Remaster Switch recension – kurator för en klassiker

3 de mars de 2021

Även 19 år efter den ursprungliga utgåvan är Commandos 2 fortfarande en absolut klassiker. Jag var ganska ung då, men jag kommer ihåg att det var en av mina första upplevelser med ett taktikspel i realtid, och hur mycket det byggde och förbättrades på nästan alla aspekter av Behind Enemy Lines. Spelet introducerade nya karaktärer, fordon, vapen, inomhusavsnitt och rörelse / plattformselement. Dessutom är Commandos 2 ett av de mest minnesvärda taktikspel i realtid för hur det anpassar turbaserade idéer.

Idéer som till exempel overwatch, som blir en nyckelkomponent i spelets många action-sekvenser. Det faktum att Commandos 2 har ”action-sekvenser” är ganska ett tecken på hur annorlunda det är att Behind Enemy Lines – ett spel där tanken på någon förlängd handling var ganska mycket omöjlig.

Men Commandos 2 gick långt utöver, gav dig grupper av infanterier att kommandera, och använde overwatch för att skapa eldlinjer under dess spännande basförsvarssektioner. Med tanke på allt detta var jag ganska upphetsad att testa Switch-versionen av Commandos 2 HD Remaster.

Jag var också nyfiken på att testa remastern eftersom den fick en sådan stenig mottagning när den släpptes på PC redan i januari. Spelet hade några problem med buggar, men låt mig lugna dig och rapportera att jag inte stött på några problem av den typen med Switch-versionen. Om något går det mycket smidigt, och jag är imponerad av hur kontrollschemat har anpassats till en dual stick-strategi – med tanke på att Commandos är ett starkt markörbaserat spel.

Men innan jag går in på det, lite bakgrund. Commandos 2 sätter dig i skorna av en crack-grupp av agenter under andra världskriget. Det ursprungliga spelet, Behind Enemy Lines, släpptes 1998 och blev ganska känt för sitt smarta taktiska spel och legendariska röstspel. Formeln var så populär att den till och med skapade andra spel vi känner och älskar nu, till exempel Desperados-serien.

Var och en av dina anställda har en specialistkompetens. Spionen kan till exempel dölja sig med fiendens uniformer, Green Beret kan använda kamouflage, Marine kan dyka under vattnet och använda en jolleseglare, och föraren kan använda specialfordon som tankar. Hur du använder dessa förmågor för att slutföra varje uppdrags mål är var Commandos utmanande taktikbaserade spel kommer från när du infiltrerar ett fiendens fäste.

Det kan vara att spränga ett slagskepp eller att stjäla topphemlig information, men konstanten i Commandos är att du alltid är i underantal och bakom fiendens linjer, så att smyg är den bästa metoden. Serien är också känd för sina underbara målade bakgrunder, vare sig det är en kolossal fartygshangar, en jätte snidad staty eller en yta med U-båt. Commandos 2 är inget undantag, och visar dessa uppsättningar i all sin härlighet.

Commandos 2 HD Remaster Switch-slott

I synnerhet de målade scenbitarna var därför jag var delvis skeptisk till att Commandos 2 behövde en remaster, med tanke på att de inte riktigt åldras. Men när jag gick tillbaka för att spela originalet insåg jag att jag hade kommit ihåg att Commandos 2 såg mycket bättre ut än det faktiskt gjorde. HD Remaster är en definitiv förbättring och gör spelet tydligare och mer visuellt skarpt.

Remaster anpassar också kontrollschemat för Switch. Det är lite konstigt att vänja sig vid bristen på en markör till en början, men ändringarna är välutbildade och i slutet av träningslägeruppdragen hade jag ett ordentligt grepp om det. Du kan också när som helst trycka på överläggsknappen för självstudier om du behöver en påminnelse.

Commandos 2 HD Remaster Switch Burma

Konstanten i Commandos är att du alltid är underantal och bakom fiendens linjer

De grundläggande kontrollerna centrerar runt med hjälp av axelknappar för att växla mellan tecken, höger pinne för kamera, vänster pinne för rörelse och D-pad för snabbspara, anteckningsbok, karaktärinventering och ’fiendevy’ där du kan kontrollera synfält – mycket användbart för stealth. Den högra axelknappen är avsedd för användning av vapen, medan Y och X är för föremål – du kan också hålla ned dessa knappar för att välja föremål.

Att skjuta är en annan sak som är väsentligt annorlunda, eftersom du utan en markör inte kan sikta på samma sätt. När du använder ett vapen visas den riktade nätkanten längst bort, men du kan snabbt knäppa mellan fiender i närheten med knapptryckningar. Detta tar det mänskliga felet från att sikta och får det att kännas lite som om du är en hitman som sakkunnigt slår ner fiender, men med tanke på bristen på markören och långsam stickrörelse är det verkligen det bästa av de två potentiella kontrollalternativen .

Commandos 2 HD Remaster Switch tankar

I allmänhet tyckte jag att det var mycket effektivare att använda överur för klocksektionerna, och du kan enkelt aktivera det genom att klicka på pinnen, även om jag ibland tyckte att det var lite känsligt. När du rör dig kommer ett stickklick också att få dig att växla till sprint, och vid ett par tillfällen varnade jag av misstag fiender på grund av känslighet och blev skott ganska mycket. Men på det hela taget är jag mycket imponerad av hur väl kontrollerna har anpassats för Switch.

Det finns vissa oundvikliga nackdelar. I det ursprungliga spelet kunde du ange någon ett kommando att gå och utföra och sedan byta till en annan karaktär medan de gjorde det. Detta var särskilt användbart när man flyttade många kroppar eller föremål. Men med tanke på att du nu har direkt kontroll kan du inte längre utge markörkommandon på punkter före dina anställda. Men det påverkar inte riktigt spel mycket, det betyder bara att saker tar lite längre tid.

Commandos 2 HD Remaster Switch ubåtshangar

I allmänhet tycker jag att detta är en anständig remaster, och själva handlingen att göra ett sådant markörfokuserat spel som Commandos 2 fungerar på Switch är ganska imponerande. Jag tror att $ 29,99 är extremt brant, med tanke på vad som faktiskt läggs till i spelet, men då kan du sätta ett pris på nostalgi? Kan du sätta ett pris på att se ett spel som du kommer ihåg det: dvs bättre än det egentligen såg ut? Kanske inte, men det är för varje person att bestämma själv.