Castlevania: Symphony of the Night recension

2 de mars de 2021

Tillbaka när den ursprungliga PlayStation hyllades i en era av 3D-grafik kom 2D-plattformsspelaren Castlevania: Symphony of the Night djärvt in på arenan utan skam. Med Mario gått tredimensionellt föregående år och Legenden om Zelda snart att byta, verkar släppa en 2D-plattform otroligt kortsiktig. Men Konami visste exakt vad de gjorde.

Naturligtvis blev Symphony of the Night snabbt en kultträff och är nu en frekvent utmanare till toppen av de bästa spel någonsin. Det lanserade inte en utan två väl mottagna trilogier på Nintendo-handdatorer och blev farfar till sin egen undergenre: Metroidvania. När indie-revolutionen anlände, ledde friheten, kreativiteten och berättelsen som Metroidvania-formeln i ett 2D-utrymme ledde till en explosion av spel i den här stilen. Var skulle moderna indier vara utan Cave Story och Shadow Complex?

Framväxande från denna indiescen har mobilspelare sett några fenomenala Metroidvania-titlar. Detta inkluderar undervattensvariant Aquraia, vackert animerad Dust, kriminellt underskattad Dandara, oseriösa döda celler, den fantastiska exklusiva Grimvalor och till och med Apple Arcades Shinsekai. Den kontinuerliga, iterativa gameplayen i genren gör att den passar utmärkt för hardcore-spelare som spelar på mobilen. Det är nu den perfekta tiden att besöka spelet som inspirerade dem alla: Castlevania: Nattens symfoni.

Förmodligen som en del av en kampanj för den tredje säsongen av den förvånansvärt bra Netflix-anime-serien har Konami precis tappat en mobilport av Symphony som utförs av Dotemu. Versionen som slår mobil är samma som kom med PSP-titeln The Dracula X Chronicles. Jämfört med originalet har det ett förbättrat manus och röstverkande som förlorar en del av originalets b-film jankiness (inklusive den ökända linjen: Vad är en man? En eländig liten hög med hemligheter! ”). Spelare som kommer ihåg originalet kan bli besvikna, men totalt sett är det bäst. Du får också möjlighet att spela som Richter eller Maria från början.

Andra skillnader från klassikern är raffinerade artikelmenyer som fungerar med pekreglage och text och konstverk med högre upplösning. När det gäller live-tillgångar är spelets pixlar tjockare än retro-spelen, vilket har lyft sin stil. Spelas på en större skärm kan du bli förvånad över hur få små rutor originalanimatörerna hade att arbeta med. Som sagt, animationen håller. Det är otroligt detaljerat och verklighetstrogen för eran och en mästarklass för dagens pixelkonstnärer.

Spelare utan dedikerade kontroller kommer naturligtvis att fastna med kontroller på skärmen. Dessa är inte idealiska: du har en enkel pekplatta snarare än de mer intuitiva kontrollerna överallt där du använder spel som Dead Cells. Hoppknappen är lätt att slå, men de olika attackknapparna är lättare. Det finns några tillägg för att röra spelare: snabbtangenter finns tillgängliga för trollformlerna och transformationerna, även om man undrar varför det fortfarande är d-pad-up + attack att använda speciella vapen. Touch-kontrollerna är inte heller anpassningsbara för dimensionering och positionering, vilket är en konstig tillsyn för en erfaren utvecklare av emulerade klassiker att göra.

Spelet fungerar naturligtvis bäst med en dedikerad kontroller. Ett bisarrt val är att binda kartan till en svängning (i vilken riktning som helst) av den andra analoga pinnen, speciellt när L2 bara sitter där och gör ingenting.

Men själva spelet? Det är fortfarande otroligt bra. Du har en massiv, varierad slottkarta som bokstavligen är dubbelt så stor som du tror och fylld med detaljer som berättar en historia utan behov av långa scener. Det är utmanande, men inte frustrerande, med massor av hemligheter för hardcore-spelare. Strid, särskilt bossstrid, kräver tanke, skicklighet och förnuftig användning av dina förmågor.

Det finns några lätta RPG-element för att bygga din statistik och hitta ny utrustning. Ja, det finns sätt att bryta spelet och göra Alucard otroligt övermäktig, men ärligt talat är det en del av det roliga. Den här versionen är till och med förbättrad med möjligheten att omedelbart fortsätta från det sista rummet du gick in i stället för att dra tillbaka till den sista sparpunkten. (Om detta fastnar på en snäv plats kan du ladda om från den senaste hårda räddningen.)

Med bara tre dollar vid lanseringen är detta definitivt den billigaste Symphony of the Night någonsin varit, såvida du inte vill skura garageförsäljningen för original-CD: n. Även med de dåliga kontrollerna på skärmen är det värt att försöka till det priset. Om du saknade originalet är det en chans att uppleva en av pelarna i en nu trendande genre. Om du minns det kärleksfullt är det ett litet pris att betala för vågorna av nostalgi du kommer att känna. Om du har en styrenhet har du ingen ursäkt. Skaffa det här spelet nu. Kanske om tillräckligt många människor köper den kommer en hamn i Rondo of Blood att vara precis runt hörnet.