Animal Farm iOS recension – politiska djur

4 de mars de 2021

Animal Farm är ett spel som handlar om cykler. När årstiderna rullar in i år på den nyligen befriade gården tar vi ansvar för en grupp djur som gör sitt bästa för att bilda ett rättvist nytt samhälle. Men precis som i den ursprungliga novellen är detta en attritionsuppgift, en som ser dem arbeta till benet, heliga lagar trampas och den långsamma vice makten gradvis tar tag.

Precis som Orwell såg Stalin undergräva det ryska kommunistpartiet genom manipulation för själviska medel, fungerar Animal Farm som en varning mot autoritärismens krypande ränder. Hur till och med något som skapats med goda avsikter kan vridas av girighet.

Men hela poängen med varningar är att de kan bryta en cykel och hindra händelser från att upprepa sig själva. Med åtta olika avslutningar tyckte jag att Animal Farms sanna spel inte handlade om att avsluta spelet utan egentligen var sökandet efter det svårfångade avslutningen; för att hitta ett sätt att stoppa saker som blir sura på gården och hålla den revolutionära elden tänd.

Är en av dessa åtta slut verkligen bra? jag vet inte. Men att bara kämpa mot spelets upprepade cykel av härkomst och korruption hämmar känslan av maktlöshet och meningslöshet som den ursprungliga novellen förmedlar. Men låt oss prata lite mer om hur spelet faktiskt fungerar, eller hur?

Varje genomspelning börjar med revolutionen på gården, när djuren utvisar Jones, och djurismens principer – deras nya revolutionära ideologi – fastställs. Men själva spelet känns som en konstig kombination mellan ett barns berättelsebok och resurshantering. Du använder ett förstoringsglas för att sväva över en målad tablå på gården och välja olika uppgifter som djuren ska utföra.

Landets lagar

Landets lagar

Under hela djurgården kan du kolla in de sju lagarna i djurismen – ideologins grundläggande principer. De som du har brutit i varje genomspelning visas i rött, vilket är en rolig påminnelse om hur mycket du har skruvat upp.

Detta leds främst av Abubakar Salims kraftfulla berättande berättande, eftersom han beskriver varje situation du har att göra med. Det kan vara så enkelt som ”Kycklingarna vaknar, vad gör de idag?” eller så monumentalt som ”Människor attackerar gården, vad gör vi?” Beroende på dina val kommer välbefinnandet hos olika djurfraktioner att stiga eller sjunka, och om det sjunker till ingenting kommer de att dö.

Det är ett smart system som kräver att du delar arbetet runt. Utöver det måste du också balansera byggförsvaret – för att minimera förluster när människor attackerar – producera mat så att djur inte svälter och hålla din ”djurism” hög, vilket påverkar den allmänna lycka på gården. Det är verkligen en lina, och vid flera tillfällen investerade jag för mycket mat för att förbättra gården, och djur svalt.

Säsongerna varar i obestämd tid, och innan du vet ordet är vintern över dig

Att gynna fraktioner fungerar inte heller, eftersom alla djur på gården har en specifik roll. Den som till exempel har läst novellen skulle döda grisarna så snart som möjligt, men de är hjärnorna bakom operationen och utan dem kan du inte organisera en skörd eller göra framtida planer. I den meningen tycker jag att spelet faktiskt gör en stor poäng här, att även grisarna spelar en viktig roll, och utan dem skulle det aldrig ha varit en revolution.

På det hela taget påminner Animal Farm mig faktiskt mycket om bords-RPG, ’The Quiet Year’, som handlar om att bilda ett nytt samhälle under en kort säkerhetsperiod. Människornas återkomst i spelet känns som ett betydande hot som svävar i en inte alltför avlägsen framtid som du måste förbereda dig för, men precis som i Det tysta året varar säsonger i obestämd tid, och innan du vet ordet , vintern är över dig.

Om något, skulle jag säga att min största kritik av Animal Farm är ironiskt nog att jag tycker att den följer novellen för nära. Ofta ser du samma berättelsesslag dyker upp och inser att du inte har någon möjlighet att ändra dem, vilket i sin tur förändrar hur du närmar dig nästa uppspelning. Uppställningen för Animal Farm är väldigt stark, men det faktum att vissa saker händer oavsett vad du gör känns kontraintuitivt med spelets uppdrag, dvs självbestämma ett nytt samhälle.

Men Animal Farm är en stark anpassning och kommer säkert att få de som spelat vill läsa romanen – även om bara för att se om vad de gjorde faktiskt hände. Även om jag inte är alltför förtjust i konststilen personligen, tycker jag att den passar, och Abubakar Salims berättelse, liksom skrivandet i allmänhet, är underbart. Ibland får du upprepade scenarier, men du ser också att i Reigns och de flesta andra spel är beroende av slumpmässiga händelser. Jag tror att Animal Farm kunde ha gått ut ur novellans skugga lite mer, men det tillåter ändå tillräckligt med frihet för att vara mycket roligt.